Nahlášená závada
Nahlášeno: 07.04.2022 v 18:26
Druh: svislé dopravní značení
Kraj: Moravskoslezský
Lokalita: Ostrava Zábřeh, křižovatka Výškovická a Čujkovova
Fotky: 1 ks
Popis: Chci nahlásit špatně seřízený semafor pro chodce na křižovatce Výškovická a Čujkovova v Ostravě Zábřehu. Na přechodu Výškovické ulice se rozsvítí zelená pro kola a současně zelená pro chodce. Po devíti sekundách se chodcům semafor přepne na červenou, ale cyklistům svítí stále zelená ještě dalších devět sekund. To z pohledu chodníku, ze kterého jsem pořídil fotku. Z pohledu chodce na opačné straně s tramvajovými kolejemi za zády je to ale jinak. Ten vidí zeleného panáčka celých 18 sekund a tak vstoupí do vozovky. Auta vjíždějící z Čujkovovy ulice nevidí žádného cyklistu a tak vjedou na přechod, kde mohou srazit chodce. Už se mi párkrát stalo, že přede mnou rozjetí řidiči tak tak zabrzdili.
 
Odpověď:
7.4. 2022
Podnět zaslán na Magistrát Ova a ÚMČ Ova-Jih. Autor podnětu informován v kopii.
MD
-----------
8.4. 2022
Vyjádření Ostr. kom:
Dobrý den,
k Vašemu podnětu sděluji následující:
Nejedná se o špatné fungování nebo nastavení světelné signalizace, ani o chybu. Provozovaný stav tam byl již na konci loňské stavby a po rekonstrukci uvedené křižovatky u Kotvy, a to zcela záměrně.
Je to stav poněkud atypický, nicméně vše je v souladu s platnými technickými požadavky, normami, ČSN atd. a v pořádku.
Na přechodech pro chodce přes ul. Výškovická od Rudné máme celkem 4 chodecké signální skupiny (v přiložené situaci jsou to signální skupiny označené PB, PJ a PF, PS).
Jedna dílčí část přechodu je přes 3 vjezdové řadící pruhy a tramvajové těleso. Druhá dílčí část je pak přes výjezd ul. Výškovické od Rudné, který má 2 jízdní pruhy.
Zelená pro chodce je odlišná, návěstidla při přecházení ve směru Volgogradská ? Čujkovova a ve směru Čujkovova ? Volgogradská svítí každé jinak dlouho.
Důvodem je to, že nám už v době stavby chodci jdoucí ve směru k ul. Volgogradská zůstávali stát na místě za tramvajovým tělesem a před třemi řadícími pruhy. Před rekonstrukcí křižovatky tam byl ostrůvek v šířce 2,0 m (bez návěstidla, takže se tam zastavovat také nemělo), po rozšíření vozovky tam jsou jen dvě obruby se šířkou cca 0,5 m. Tedy místo pro vyčkávání chodce zcela nevhodné.



Z hlediska návaznosti zelené potřebujeme chodce jdoucí směrem k Volgogradské pozdržet na chodníku, aby pak zelená na další dílčí části navazovala a neměli tendenci přecházet i přes tramvajové těleso (což chodci běžně dělají, když poblíž žádná tramvaj není).
Pokud mají zelenou vozidla z vedlejších ulic, odbočují vpravo z ul. Čujkovova nebo vlevo z ul. Volgogradská na signál s plným kruhovým světlem (ve stejné fázi jako mají zelenou chodci či cyklisté přes Výškovickou).
Podle Zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (o silničním provozu) musí dát přednost přecházejícím chodcům a cyklistům ve volném směru (viz § 70, odstavec (2), bod c). Tím volným směrem je na popisovaném přechodu myšlen výjezd ul. Výškovické od Rudné.
Přecházející chodec může klidně vstoupit do vozovky i v poslední vteřině své zelené, pak ji opouští (zcela legálně) na červenou. Na obou stranách komunikace na výjezdové části jsou navíc signály přerušovaného žlutého světla, v masce je symbol kráčejícího chodce a pod ním jízdního kola (ZCFPF1 a ZCFPF2).



Signál je natočen vůči odbočujícím vozidlům, bliká 2 vteřiny před zelenou a do uplynutí celého mezičasu pro vyklizení po ukončení zelené pro chodce a cyklisty.
Ani v rozdílu délky zelené pro chodce a cyklisty žádnou vědu nehledejte. Vyklizovací rychlost chodce je dle našich technických podmínek 1,4 m/s, cyklisty 4,2 m/s. Cyklista je tedy 3x rychlejší při opuštění vozovky než chodec, může tak mít zelenou delší.
Pro každého účastníka silničního provozu je určen vlastní signál. Chodci tedy nepřecházejí na zelenou pro cyklisty a naopak cyklisté nejedou na zelenou pro chodce.
Chodci a cyklisté přes hlavní ul. Výškovickou mohou mít zelenou pouze v době, kdy mají zelenou vozidla na vedlejších. Se vším ostatním jsou v kolizi.
S pozdravem
------------