Nahlášená závada
Nahlášeno: 03.06.2021 v 12:28
Druh: svislé dopravní značení
Kraj: Praha
Lokalita: KřižovatkaTurkova - Senohrabská
Fotky: 2 ks
Popis: Při odbočení na zelenou z ulice Turkovy do Senohrabské od Auto - Kern mají na přechodu ulice Senohrabské chodci zelenou, ale i cyklisté!? Cyklisté, dle vyhlášky, nemají na přechodu přednost před vozidly. Cyklisté jsou zde vystaveni nebezpečí, neboť řidič jedoucí vpravo jede na zelenou, nemusí je pouštět, ale cyklisté jedou také na zelenou, protože je zde zvláštní sdružený semafor, s obrázkem chodce a cyklisty, něco takového se ve vyhlášce nevyskytuje. (Cyklista je řidič a pro něj platí klasický semafor červená, žlutá a zelená s obrázkem cyklisty)
 
Odpověď:
3.6. 2021
Autor podnětu požádán o zaslání fotek dané lokality + video sekvence SSZ.
MD
----------
9.+10.6. 2021
Tajemník lokalitu navštívil a pořídil foto a video dokumentaci (ke stažení zde). Nejedná se pouze o kombinaci SSZ/SDZ, ale zejména VDZ. Situace je navíc podstatně komplexnější, než popisuje autor podnětu. Kombinace vyhrazených jízdních pruhů, přechodu pro chodce + cyklisty, SSZ/VDZ vytváří zejména pro cyklisty v této křižovatce past. Na videu je dále vidět, že vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty za křižovatkou Türkova-Lešanská (směrem k ulici 5.května do centra, resp. s možným odbočením do ulice Ryšavého) z ničeho nic končí. To je další past pro cyklisty.
MD
----------
15.6. 2021
Podnět zaslán k prověření na odbor dopravy Magistrátu hl.m.Prahy. Autor podnětu informován v kopii.
MD
--------
16.6. 2021
Vyjádření dopravního experta:
Dobrý den,
dovolim si jen strucny komentar - dane misto je reseno v souladu s platnou legislativou a bezproblemove mj. i pro zajisteni chranenych i integracnich cyklistickych vazeb a tras v uzemi.
V pripade SSZ jsou nektera prava a povinnosti u prejezdu pro cyklisty (v libovolnem provedeni V8abc) odlisna oproti situaci bez SSZ, viz zakon 361/2000 Sb. i jeho provadeci vyhlaska
(ve vztahu k tematu cyklo a SSZ bohuzel obsahuji radu jinych problematickych ustanoveni omezujicich moznost navrhnout bezpecnou infrastrukturu, ale netyka se teto veci).
Podrobneji k tematu viz tez technicka literatura - TP 179 a dodatek TP 81.
Dekuji, s pozdravem
----------------
17.6. 2021
Vyjádření odd. rozvoje dopravy Magistrátu hl.m. Prahy:
Vážený pane tajemníku,
v rámci realizované obnovy světelného signalizačního této křižovatky došlo v tomto místě k vytvoření přechodu pro chodce sdruženého s přejezdem pro cyklisty, jelikož se nachází na cyklotrase A227. Cílem bylo odstranění jedné z bariér na této cyklotrase.
Na řízené křižovatce odbočující řidič cyklistu na přejezdu ve volném směru nesmí ohrozit, a to v souladu s ustanovením § 70 odst. 2 písm. c) zák. 361/2000 Sb. Zákona o provozu na pozemních komunikacích. Tato úprava byla do zákona zařazena novelou č. 411/2005 Sb. s účinností od 1. července 2006, čímž byl ze zákona odstraněn logický rozpor, na který v podnětu upozorňujete. Nic na tom nemění ani přítomnost nebo počet sdružených signálů pro chodce a cyklisty. V tomto místě tak mají řidič vůči cyklistům stejnou povinnost, jako vůči chodcům.
-----------
17.6. 2021
Tajemník lokalitu opakovaně navštívil a pořídil další video a foto dokumentaci (ke stažení zde). Problém není na přechodu pro chodce/cyklisty, kteří přicházejí/přijíždějí po chodníku od Chodovce (kolem autosalonu Mercedes). Problém je při příjezdu vozidel a cyklistů po ulici Türkova ke křižovatce s ul.Senohrabská - odbočovací pruh pro vozidla a vyhrazený odbočovací pruh pro cyklisty (ul.Türkova) po odbočení do ul.Senohrabská nejsou dále vyznačeny VDZ.
MD
--------------------
23.6. 2021
Vyjádření odd. rozvoje dopravy Magistrátu hl.m. Prahy:
Vážený pane tajemníku,
Děkujeme za videozáznam, který nám pomohl ke správnému pochopení Vašeho dotazu.
V daném úseku ulic Türkova a Senohrabská se cyklisté pohybují ve vozovce zcela legálně, obdobně jako ostatní vozidla. Jedná se o místní komunikaci I. třídy, kde je intenzivní provoz motorových vozidel. Právě na takovýchto komunikacích by měl být pohyb cyklistů zohledněn (pokud to technické parametry komunikace umožňují a není možné cyklistický provoz od motorových vozidel zcela stavebně oddělit), a to m.j. podle ČSN 73 6110. Více viz např. kap. 4.1.1 (Účelem projektování místních komunikací je zajištění co největší bezpečnosti všech účastníků dopravy v obcích, zejména chodců a cyklistů a vytvoření takových podmínek, aby prostor místní komunikace funkčních skupin B, C, D plnil v obci ve vzájemné rovnováze jak funkci dopravní, tak obslužnou a přiměřeně i pobytovou a společenskou v závislosti na významu té které komunikace a v závislosti na prostoru obce, kterým komunikace prochází?.), 10.4.2.2 (Provoz oddělený se navrhuje:
- na novostavbách místních komunikací funkční skupiny B;
- při rekonstrukcích místních komunikací funkční skupiny B na pruzích nebo pásech v hlavním i přidruženém dopravním prostoru vždy, kdy dimenze prostoru místní komunikace situování umožní;
- za provoz oddělený je dle ČSN považováno o zřízení jízdních pruhů pro cyklisty a vyhrazených jízdních pruhů.
V této konkrétní lokalitě se cyklisté dle dostupných dat z navigačních aplikací pro cyklisty vyskytují jak na chodníku, tak v hlavním dopravním prostoru. Přitom při každé z uvedených variant je odlišný směr jejich cesty. To, spolu se skutečností, že stavební stav chodníku mezi ul. Senohrabská a Jihovýchodní IX nesplňuje parametry pro zřízení společné stezky pro chodce a cyklisty, byl pro legalizaci jízdy cyklistů na chodníku zvolen režim stezky pro chodce s povoleným vjezdem kol. Ten m.j. znamená, že:
- Cyklisté nemusí stezku (pro chodce) použít
- Chodci mají vyšší právní režim ochrany, obdobný pěší zóně s povoleným vjezdem kol (nejv. povolená rychlost jízdy cyklisty je 20 km/hod., cyklista nesmí ohrozit chodce a dbát k nim zvýšené ohleduplnosti,v případě potřeby musí zastavit)
- Stezka nemusí splňovat stejné technické parametry, jako stezka pro chodce a cyklisty
Jízdní pruhy pro cyklisty (nikoliv vyhrazené) byly v křižovatce ul. Türkova a Senohrabská zřízeny v rámci obnovy světelného signalizačního zařízení a souvisejícího vodorovného značení. Zejména v řazení křižovatky je jejich zřízení důležité, jelikož umožní bezproblémové míjení osobních automobilů a cyklistů a přerozdělením prostoru zvyšuje vzájemně přehlednost dopravního chování těchto účastníků provozu. V navazujících úsecích lze, v souladu s platnými normami (tedy pokud to technické parametry komunikace umožní), předpokládat jejich zřízení v rámci nejbližší úpravy dopravního značení i v těchto úsecích.
----------------